דרושים אנשי IT – סקירת שוק ה-IT בישראל

התחזית אותה מפרסמת חברת המחקר והייעוץ STKI בכל שנה, צופה השנה טובות לשוק ה-IT הישראלי: מ-6.298 מיליארד דולר בשנת 2014 ו-6.415 מיליארד דולר ב-2015, יעלה היקפו של השוק, כך, על פי STKI, ל-6.595 מיליארד דולר ב-2016 ול-6.925 מיליארד דולר בשנת 2017. שימרו את התחזית הזו בראשכם, כי מיד נשוב אליה בהמשך עם פרטים נוספים.

שוק ה-IT הישראלי – חלק ממגמה עולמית

שוק ה-IT הישראלי איננו יוצא דופן מהמגמה הכלל-עולמית, אשר מראה נתוני צמיחה מתמידים בהיקפי שווקי ה-IT, דרושים אנשי IT, התוכנה, השירותים וכמעט בכל תחום אחר. הסיבות לכך הן מרובות: טכנולוגיות חדשות נכנסות ודוחקות את רגלי הישנות אל מחוץ לתחום הכדאיות העסקית, פלטפורמות מודרניות שמאפשרות לארגונים לעבוד מכל מקום, בכל זמן ופותחות אפשרויות לשיתופי פעולה חדשים, אפליקציות עסקיות מותאמות יותר לצרכים הארגוניים, וכן, גם שירותים מסוגים שונים, שמקלים על הארגונים את ההתמודדות עם כל החידושים והשינויים שהם חייבים לבצע, על מנת ליישר קו ולשמור על יתרון עסקי ביחס למתחריהם. מגמות המוביליות, הביג דאטה, ה-IoT, המעורבות החברתית, המגמה הירוקה וגם תחום ה-DR, איומי הסייבר והאבטחה עליהם (אנחנו שומעים כל כך הרבה בשנים האחרונות) – Just name it, כולם יחד (וכל אחד מהם בנפרד) גורמים לפריחתו המשמעותית של שוק ה-IT הישראלי והעולמי בשנים האחרונות.

שוק ה-IT – צריכה על פי המגזרים

תחזית STKI צופה, כי גם השנה, המגזר בציבורי עתיד להיות הגדול ביותר בהיקף רכישותיו ולכבוש מעט יותר מ-1/3 משוק ה-IT המקומי (2.55 מיליארד דולרים שהם 34.5%). אין זה מפתיע כי דווקא הממשלה, ותחומי הביטחון, הבריאות והחינוך יתאימו את עצמם למגמות העולמיות העדכניות, כנדרש וכמצופה מהם. התחום השני בהיקף הרכישות שלו יהיה, על פי התחזית, המגזר הפיננסי. מגזר זה מחושק בתקינה ובסטנדרטים חמורים, אשר בהחלט יכולים להצדיק היקף של 1.446 מיליארד דולרים ו-19.56% מהיקף כלל שוק ה-IT בישראל. שלישי ורביעי הם מגזר התעשייה והקמעונות (1.12 מיליארד דולרים = 15.15%) ומגזר ההייטק (עם 950 מיליון דולרים שהם 12.85% מההיקף הכולל). מי שסוגרים את היקפי הצריכה על פי מגזרים הם התחבורה והתשתיות (עם 595 מיליון דולרים), ה-SMB (375 מיליוני דולרים) ומגזר המדיה והטלקום והמדיה (בהיקף הוצאות שנתי של 355 מיליוני דולר).

על מה נוציא את הכסף?

בעוד ששוק החומרה עתיד לחוות השנה ירידה של 2.1% לעומת שנת 2015 (פחות שרתים וברזלים, אנחנו עוברים לעננים, זוכרים?), תחום התוכנה ותחום השירותים עתידים לחוות עלייה דווקא בהיקפיהם. שוק התוכנה יעלה ל-1.652 מיליארד דולרים (עלייה של 4.42% יחסית ל-2015), מתוכם עתידים 476 מיליון דולר להיות משויכים לתחום האפליקציות העסקיות. כאשר היקף תוכנות ה-ERP יורד מעט (ל-140 מיליון דולרים), תחומים חדשים יחסית כמו אפליקציות הליבה, CRM (הכוכב שבו – הקונטקט-סנטר), כלי IoT וכלי שיווק וניהול קמפיינים חווים גידול בעלייה של עד עשרות אחוזים. כל עלייה כזו הינה תוצאה של מגמה מתגברת בעולם כולו. תחום השירותים, על פי התחזיות, עתיד לעלות מ-2.959 מיליארד דולר ב-2015 ל-3.089 מיליארד (4.41%). היקף קטגוריית שירותי מחשוב הענן עתיד לעמוד השנה על 290 מיליון דולרים, כאשר השירות בו יחול הגידול הגדול ביותר הוא תחום חדש יחסית, ה- DRPaaS (התאוששות מאסון כשירות). גם תחומי שירות הענן המסורתיים (ה- SaaS- תוכנה כשירות, ה- PaaS – פלטפורמה כשירות וה- IaaS- תשתיות כשירות) חווים צמיחה נאה, ולצידם, ה- BSaaS (שירות עסקי כשירות) שמטרתו להוציא החוצה למיקור חוץ פעילות שעד כה נעשתה בתוך הארגונים (כל פעילות שאיננה פעילות הליבה של הארגון, כהנהלת חשבונות, הפעלת מוקד שירות וכדומה). 

הארגון מתפתח ומשתכלל ועימו  אנשי IT

נראה כי משנה לשנה ארגונים נפטרים מהמטענים העודפים שלהם (מחלקות ועובדים שאינם משרתים ישירות את תפעולי הליבה שלהם) והופכים לרזים, לגמישים ולפתוחים יותר לשינויים ולאימוץ מגמות טכנולוגיות מובילות בעולם. תחת זאת, ההשקעות של השנים האחרונות מורות כי הוצאות אלה מנותבות לתחומים המשרתים את תפקודי הליבה הארגוניים, הניהול העסקי של הארגון ומטפחים את הקשרים עם הלקוחות והספקים. מערכות המחשוב בארגון עוברות מטמורפוזה, אף הן, וכיום, הן אינן נכפות על העובדים בארגונים ("זה מה שיש ועם זה צריך לנצח") אלא מתאימות את עצמן לצרכי העובדים והארגון, כדי לשרת את הדרישות בצורה הטובה ביותר. 

מנהלי IT צועדים קדימה

בהתאם לדרישות הארגוניות הגדלות והמסתבכות, גם מנהלי ה-IT בארגונים גדולים כבר מתעסקים פחות בצד הטכני של התקנות והגדרות ויותר בצד התכנוני והקונספטואלי של רשתות תקשורת, מדיניות אבטחה, DR ואתגרים נוספים שהטכנולוגיות החדשות מעמידות בפניהם. ארגונים קטנים או שאינם יכולים להרשות לעצמם מנהלי IT פנים-ארגוניים, כבר אינם חשים אי נוחות כאשר הם מוציאים תחומים שונים לחברות מיקור חוץ בתחום ה-IT.

דורג ע"י: צביקה רוט
שם הדף: דרושים אנשי IT – סקירת שוק ה-IT בישראל

5

תפריט נגישות

he_ILHebrew

אנחנו יכולים לעבוד בשבילך

רוצה שנפנה אלייך ישירות כאשר יפתחו משרות שמתאימות לכישורייך?

שליחת קורות חיים